Hva synes norske utviklere om klassisk outsourcing til fjerne strøk? Det er sikkert lett å gjette svaret. Men hva hvis modellen fører til at utviklerne hjemme samarbeider med de utenlandske?

I mai hadde vi gleden av å ha Tommy Mikalsen på besøk hos oss i Vietnam. Mikalsen er utviklingssjef og research-ansvarlig i ELFO, med bakgrunn som utvikler. Faktisk utgjør han den norske utvikleravdelingen alene.

Videre har ELFO to utviklere i Malaga, og to utviklere pluss en delivery manager hos Facilitated Work Hub. Hver dag samles de tre avdelingene til fellesmøte via video chat, og kommuniserer på fjerdespråket engelsk. Tommy røper at kommunikasjonen kan være en utfordring, men stort sett går det glatt. Han fremhever delivery manager Tri i HCMC som den vasseste i engelsk – seg selv inkludert.

– Oversettelser har vi likevel ledd mye av, smiler Tommy. – Vi har mye spennende språk! Google Translate brukes hyppig, og glimter innimellom til med gullkorn. Som da CMR-produktnavnet “PowerOffice Go” ble til kanskje ikke fullt så fengende “Kraftkontor Gå”, noe som heldigvis ble oppdaget før lansering… ELFO leverer web-portaler, kassasystemer og omni channel salgsløsninger for butikkjeder.

Grensesnitt og funksjoner tilpasses hver enkelt. Bransjen beveger seg raskt. Her nytter det ikke å sitte på gjerdet. Mye av Tommys tid går med til å holde seg oppdatert, ofte gjennom konferanser og meet-ups i Norge og Europa. Hva med den vietnamesiske avdelingen, bidrar de med løsninger sett fra nye vinkler? – Jeg ser de lager ting som ikke kommer foreslått fra daglig leder Pål Mangdal i Norge. Så ja, de høster lokal input, sier Mikalsen.

SUNN SKEPSIS

Som norsk utvikler er Mikalsen tydelig på at han var svært skeptisk til hele outsourcing-idéen i begynnelsen. Skepsisen deler han naturlig nok med mange norske yrkeskollegaer. Samtidig så ELFO at det var vrient å finne nok gode utviklere i Norge. Da var det lettere å velge medarbeidere på høy hylle i Vietnam.

– Størrelsen på utvikleravdelingen hadde vi heller ikke kunnet beholde med bare norske utviklere, slår Mikalsen fast. Kostnadsbildet er jo en del av helheten. Han understreker også at Facilitated Work Hob Employment Facilitation tjeneste med faste kollegaer er avgjørende for at opplegget fungerer. – Uten hadde vi nok ikke vært her i Vietnam, legger han til. Det er alfa og omega å forholde seg til faste folk.

– Lager du bugs, er du ansvarlig for å fikse det. Ting følges ordentlig opp. Mikalsen prøver ofte å be om innspill fra Ho Chi Minh City og Malaga, men det er gjerne høy fart på ønsker fra ledelsen, slik at det deles ut mange konkrete oppgaver. Spesifikasjoner er gjerne på kun et par setninger. Norge ber om funksjonaliteten, så løser eksternavdelingene oppgaven med noenlunde fritt kreativt spillerom. De leverer funksjonalitet, undersøker, retter feil, og designer arkitektur og nye løsninger.

Siden dette er et nyhetsbrev i regi av  Facilitated Work Hub, ville det nesten bli for galt å ikke nevne Mikalsens observasjon om at avdelingen i Vietnam fungerer enda bedre enn den spanske. – Uten Tri spesielt, hadde det raknet, har Tommy hørt fra ledelsen hjemme i Norge.

ANSIKT TIL ANSIKT

Besøket i mai var Tommys første tur til Asia. Det ga mersmak. Han beskriver trafikken på diplomatisk vis som “fascinerende”, og fikk godt utbytte av å treffe kollegaene sine. Følelsen av at vietnameserne kunne opptre litt underdanige via video, ble raskt endret. – De er tøffere ansikt til ansikt, sier Mikalsen smilende.

Teamet klarer seg stort sett på egenhånd, og han har ikke opplevd noe kluss. Likevel er det praktisk å ha nordmenn på plass om noe skulle oppstå. – Da slipper jeg iallfall å stresse med språket på det administrative, avslutter Mikalsen. Så kan Facilitated Work Hub’s norske ledelse ta google translate-biten med de ansatte selv…

Copyright © Outsourceit International 2017