Hvordan skaffet Imatis IT-utviklere til internasjonal vekst?

Hvordan skaffet Imatis IT-utviklere til internasjonal vekst?

Imatis lager programvare for helsesektoren, blant annet en Covid-19 app for sykehusene. Her får du bli med bak kulissene hos Imatis: Hvordan håndterte de utfordringen med å skaffe nok kvalifiserte utviklere? Hvilke problemer har de opplevd? Hvordan ble de løst?

Hvem er Imatis?

Imatis utvikler integrerte kommunikasjonsløsninger for sykehus og helsesektoren. De hjelper doktorer, helsepersonell og pasienter med å synkronisere journaler, innsjekk, timebestillinger, behandlingsinformasjon og alarmer i sanntid, på nettbrett, mobiler og veggskjermer. Løpende feedback gjør at Imatis kan utvikle nye løsninger for å gjøre systemet effektivt og pasientsikkert.

Logistikk er en av de største utfordringene i norsk helsevesen. Ett av målene Imatis jobber mot er å gjøre sykepleiere fire ganger så effektive som i dag, ved hjelp av høyteknologi.

Hvordan skaffe nok kvalifiserte utviklere?

La oss spole tilbake til 2012. Imatis ekspanderte kraftig, blant annet på grunn av sitt internasjonale gjennombrudd i markedet. Det utløste et sterkt behov for flere utviklere.

Vi tok en prat med leder for produktutvikling i Imatis, Espen Semb. Han forteller at Imatis hadde ambisjoner om å vokse videre. Et viktig mål var å styrke sin internasjonale posisjon i markedet for e-helsetjenester.

Samtidig var selskapet sin strategi å vokse kontrollert. Kostnader er selvfølgelig viktig, sammen med at Imatis ønsker nye impulser fra ulike utviklermiljøer. Dermed var de åpen for muligheter utenfor Norge.

Hvilke valg hadde Imatis?

Hovedvalget til Imatis stod mellom å rekruttere utviklere selv, eller å skaffe eksterne utviklere – altså outsourcing.

Når det gjelder outsourcing finnes flere varianter. De to viktigste kan vi kalle ‘tradisjonell outsourcing’ kontra ‘egne, eksterne utviklere’. La oss se nærmere på alle tre:

1. Rekruttere selv, til Imatis’ interne team. Det innebærer lokal rekruttering, men Imatis synes det var vanskelig å finne lokale utviklere i Porsgrunn. Dermed gikk de videre til de to siste alternativene:

2. Tradisjonell outsourcing innebærer å sette ut utviklingsoppgavene til et selskap, typisk i lavkostland. Semb forteller at han ikke fikk den rette følelsen etter å ha kontaktet et par tradisjonelle outsourcing-tilbydere i India. Det ble mye nikking og få konstruktive spørsmål tilbake.

Imatis’ norske ingeniører likte ikke helt denne modellen, da det etter deres syn medfører ekstraarbeid med å skrive lange spesifikasjoner for noen eksternt, som ikke hadde de samme utviklingsmålene, verdiene og kulturen som dem.

3. Egne, eksterne utviklere betyr at hver utvikler kun jobber for Imatis. Det er ganske likt å rekruttere selv (alternativ 1) men nå er utvikleren formelt ansatt av Facilitated Work Hub og lokalisert i et annet land, Vietnam. Ellers er utvikleren i praksis et fullverdig medlem av Imatis’ eget team i Porsgrunn.

Imatis opplevde at sistnevnte, altså Facilitated Work Hub sin modell, virket som et tryggere og bedre alternativ, også fordi Øystein Baeko var et viktig bindeledd og brobygger faglig og kulturelt mellom norsk og vietnamesisk kultur. En kollega fra Facilitated Work Hub kommuniserer dessuten direkte med Imatis’ egne utviklere. Semb forteller at han fikk den gode følelsen og gikk videre med denne modellen.

Imatis’ norske utviklere var allerede godt vant med å ta imot nye kolleger, så det medførte ikke noe særlig ekstra. De var også vant med engelsk som arbeidsspråk. Facilitated Work Hub håndterer all administrasjon, back office og HR og lønn. Kort og godt, lavere risiko for kunden.

Gjennomføring

Imatis valgte altså Facilitated Work Hub. Team-leder Thai, som nå er ansatt hos Imatis, startet opprinnelig i Ho Chi Minh City-avdelingen som en av Imatis sine to første remote-utviklere. Øystein Baeko styrte rekrutteringsprosessen, styrt av Semb sine stillingsbeskrivelser. Personlighet er også viktig, det letes etter folk som tør å bidra med input og kreativitet.

Vanligvis tar Facilitated Work Hub og kunden intervjurunden sammen, men i dette tilfellet valgte Semb å la Baeko foreta utvelgelsen. Det var ikke tilfeldig at valget falt på to stykker til å begynne med. Det gir en synergieffekt når to kollegaer kan snakke sammen og lære av hverandre, samtidig som de jobber tett med sine nye kollegaer i Norge.

– Vi så fort at det fungerte, sier Semb. Mye detaljert spec design, demoer og oppfølging i starten hjalp. Det tok Imatis bare et par måneder å knekke koden. Etter en innkjøringsperiode på et snaut halvår var produktiviteten på 100%. Ved senere ansettelser i Saigon har innkjøringen gått stadig raskere. Når koden er knekt – av kodere – så går det seg gjerne til.

Etter to år utvidet Imatis med to nye utviklere, ytterligere to året etter, og i 2016 ble antall eksterne utviklere økt til syv, hvorav seks er Senior .Net utvikler og én Senior Quality Controller. Veksten i den norske delen av utviklermiljøet har vært like stor.

Thao er siste skudd på stammen i Ho Chi Minh City. Hun trives godt med å jobbe for Imatis hos Facilitated Work Hub:

– I am really impressed and satisfied with the facilities, benefits, salary and work environment here. My colleagues in Vietnam are friendly and are willing to support me from the very first day. My peers at Imatis Norway, are nice and recognize my contributions. By working with Imatis, I not only get a chance to improve my manual testing skills but also the automation skills, this enhances my knowledge. I really like barista coffee, beverages, daily fruit time and happy break hours every week. Last but not least, the flexible time is really convenient for me, especially when I have a child. I can check-in and check-out in the suitable times as long as I complete my 40 hours/week.

Til syvende og sist handler det om å bygge gode lag, som gjør hverandre bedre. Team-leder Thai vil spesielt trekke fram mangelen på gjennomtrekk hos Facilitated Work Hub. – Når folk begynner her, så blir de.

Hvilke utfordringer møtte Imatis?

Også med løsningen fra Facilitated Work Hub finnes utfordringer:

  • Avstand til sluttbrukermiljøet, helsesektoren i Norge
  • Språkbarrierer
  • Vietnamesisk arbeidskultur
  • Detaljnivå på oppgavebeskrivelsen

Espen Semb besøkte utviklermiljøet i Vietnam første gang i 2017. Turen hadde flere formål – å knytte sosiale bånd med Thai og de fire andre i Imatis sitt team, samtidig som de tok tak i utfordringene nevnt ovenfor.

For å gi mer innsikt i sluttbrukermiljøet gikk Semb gjennom en praktisk demo og case fra akuttavdelingen på et norsk sykehus: Hele prosessen fra innsjekk av pasient via behandling og oppfølging, til utsjekk – alt inkludert Imatis sin kommunikasjons-software i alle ledd.

– Alle utviklerne i Imatis jobber mot samme kildekode-base. Men det er klart, utviklerne som sitter hjemme i Norge er tettere på sluttproduktet. Med gjennomgangen i Vietnam ble prosessen mer konkret også for teamet der. En bonus er at yrkesstoltheten får en boost av å se sitt eget produkt i praktisk bruk hos sluttkunden, forteller Semb.

Mesteparten av daglig kommunikasjon skjer på epost og Teams, mellom den vietnamesiske delen av teamet og sju utviklere og en QA i Porsgrunn. Over tid har Semb, i takt med stadig økende stab og mindre tid, fokusert på én-til-én-kommunikasjon med team-leder Thai.

Semb ser på seg selv som en ´flowmaster´ innen produktutvikling, som instruerer, delegerer og effektiviserer flyten der det er mulig. Som Espen selv uttrykker det: – Oppskriften på fiasko er å jobbe adskilt og uten kommunikasjon, og slå sammen resultatene etterpå.

Kommunikasjon via epost og skype video fungerer godt. Likevel er det noe eget ved å møtes ansikt til ansikt. Selve språkbarrieren går ikke så mye på språket i seg selv – unge utdannede vietnamesere behersker engelsk rimelig godt – men mer på det som ikke blir sagt. Kroppsspråk, kulturavhengig oppdragelse, og slike ting.

Thai forteller at tradisjonell vietnamesisk arbeidskultur går på å ta imot og utføre ordre. Dette tar Facilitated Work Hub tak i allerede i utstillingen av kandidater. Norske selskaper ønsker input, forslag og spørsmål fra sine ansatte. Dette er en omstilling for de fleste vietnamesere, og noe som sjelden vektlegges innen tradisjonell outsourcing.

Andre aspekter, som evnen til egenlæring internt, sto kanskje ikke like sterkt. Dette fikk han tatt tak i under sitt besøk. – Det er viktig å vise seg, sier han. – Jeg har også lært at jeg kan bli bedre på å gi tilstrekkelig detaljert info; en direkte følge av tilbakemeldinger fra kollegaene mine i Saigon.

Thai og mer enn halvparten av teamet har så langt besøkt Porsgrunn. Thai beskriver sin tur som essensiell for sin videre karriere i Imatis. – Det var en liten investering med høy avkastning, legger han smilende til.

Hvilke fordeler og resultater oppnår Imatis?

Å ha utviklermiljøer i flere land gir flere fordeler. Ulik bakgrunn tilfører selskaper nye tanker og idéer. Facilitated Work Hub kan fortelle at flere kunder har nevnt overraskende mange og gode innspill fra kontorlandskapet i Ho Chi Minh City som en av grunnene til at samarbeidet fungerer så godt. Semb nevner spesielt vietnamesernes evne til å analysere og danne seg et overblikk før kodingen tar til.

Imatis praktiserer flat struktur, kanskje enda mer enn andre norske selskaper. Ifølge Thai benytter de stort sett ikke titler, noe som fører til at hver ansatt føler seg mer betydningsfull. – Jeg kan til og med spøke med CEO, og beskriver norsk arbeidskultur som høflig, uformell og snakkesalig. Den biten trives han godt med.

Imatis har folk også i blant annet Australia, Armenia og Sveits. Etter Norge er utvikleravdelingen i Ho Chi Minh City selskapets nest største. Imatis er ikke alene om å se byen som et godt sted å finne forsterkninger. World Economic Forums Davos-konferanse satte faktisk HCMC på en sterk 2. plass over verdens mest dynamiske byer (ref: JLL´s 2017 City Momentum Index).

Både Espen Semb og Thai antar at Vietnam-avdelingen i Imatis vil fortsette å vokse. Samarbeidet har et langsiktig perspektiv, og begge parter føler at modellen fungerer.

Klikk for å booke en prat med Øystein>

Les også: Våre tjenester

Noen høydepunkter, hvor utviklerteamet spiller en viktig rolle:

Skal vi kontakte deg?

Fyll ut skjemaet under, så kontakter vi deg senest påfølgende arbeidsdag.


Klient:Imatis
Antall ansatte:Ca. 50
Antall hos Outsourceit:8 (oppstart i 2012)
Tags: IKT, eHealth, moduler, software development
Dato:05. September 2019
URL:http://imatis.com/

Kundereferanser

Eltek

Sammen med Facilitated Work Hub hare Eltek etablert et permanent team av .Net-utviklere basert på kunnskaper i Silverlight og Angular.

Noria

Hvordan lykkes med firmaetablering i utlandet? Les hva CEO, Ronny Reppe, forteller sine erfaringer og hanse tips for hvordan du kan lykkes med det samme. Les artikkelen her.

Antera

Året var 2010, og CMS-utvikleren Antera i Oslo hadde en avgjørelse å ta. De hadde kjøpt tilbake rettighetene til eget produkt etter først å ha solgt det til Sverige. Porteføljen og verdiene var for store til å hive på båten.